Els protestants són 30 mil esglésies diferents, però hi ha alguns punts comuns. Jo vaig fer un gràfic il·lustratiu.
(La dimensió vertical no té importància)
Veiem que totes les esglésies NO protestants estan molt prop (la catòlica, les huit esglésies orientals i les 12 esglésies ortodoxes). Les protestants són molt diferents de les altres i d’elles. A més que són moltíssimes.
Això és degut a un concepte que totes les esglésies protestants tenen en comú: Sola Scriptura. Vol dir que els protestants només reconeixen la Bíblia com el missatge de Déu. El que no està en la Bíblia no és part del cristianisme ni de l’Església. (En això es pareix a l’Islam, on l’Alcorà té un estatus molt alt)
La doctrina tradicional (católica, ortodoxa i oriental) és que Jesús va fundar una església i no una Bíblia (en això es pareix a Sòcrates, Buda i Mahoma, perquè era l’estil d’aquell temps).
Els va dir als deixebles quin era el missatge. Part d’eixe missatge va acabar escrivint-se en la Bíblia i una altra part es va passar per fora de la Bíblia (s’anomena «la Tradició»).
A més Jesús va donar a l’Església la potestat de decidir què era el correcte en l’àmbit de la fe.
«Tengo mucho más que decirles, pero en este momento sería demasiado para ustedes. Cuando venga el Espíritu de la verdad, él los guiará a toda verdad; porque no hablará por su propia cuenta, sino que dirá todo lo que oiga, y les hará saber las cosas que van a suceder. Él mostrará mi gloria, porque recibirá de lo que es mío y se lo dará a conocer a ustedes. Todo lo que el Padre tiene, es mío también; por eso dije que el Espíritu recibirá de lo que es mío y se lo dará a conocer a ustedes.» Juan 16, 12-15
Així l’Església, inspirada per l’Esperit Sant, pot prendre decisions en matèria de fe.
«En verdad os digo: todo lo que atéis en la tierra, será atado en el cielo; y todo lo que desatéis en la tierra, será desatado en el cielo.» Mateu 18,18
Així totes les esglésies no protestants tenen tres potes = Biblia + Tradició + Magisteri (doctrina de l’església). Les esglésies protestant només tenen una pota: la Biblia (Sola Scriptura).
Això té dos conseqüències.
Temes que no estan en la Bíblia (o estan de manera amagada) no els reconeixen: la Verge Maria, els Sants, el purgatori….Totes les altres esglésies sí que reconeixen estos temes.
(En realitat, sí que hi ha temes que reconeixen i no estan en la Bíblia, com la història de Satanàs, però ells es pensen que només segueixen la Bíblia: Sola Scriptura)
Per a una església no protestant, una cosa és doctrina de l’església si
1) Està en la Bíblia
O BÉ
2) Està en la Tradició (el que s’ha transmés durant els segles a través de l’Església)
(Per exemple, pregar a la Verge Maria s’ha fet sempre. Tenim exemples del segle II d.C.)
(La tradició (com també la Bíblia) va començar a dir-se de manera oral (es passava de deixeble a deixeble) i després es va posar per escrit.)
O BÉ
3) Està en el Magisteri (magisteri ve de mestre): és a dir, l’Església ho ha declarat així.
Per a les esglésies no protestants, Doctrina = Bíblia + Tradició + Magisteri
Potser això s’entén millor fent un equivalent en el món secular. La Bíblia seria la Constitució. La tradició seria les altres lleis. El Magisteri són les decisions del Tribunal Constitucional, que són vinculants.
Per a les esglésies protestants, Doctrina = Bíblia (En realitat, no és del tot això. Hi ha parts de la Bíblia que no les compleixen. Com va dir algú, els protestants van a la Bíblia amb unes estisores, tallant totes les parts que no els agraden. Per exemple, la carta de Santiago o els versicles que us acabe de citar)
(Però bé, pel moment, suposem que és el que diuen ells)
És com si un país tinguera una Constitució, sense tindre lleis secundàries ni Tribunal Constitucional. ¿Qué passaria?
1) Com les úniques lleis del país són la Constitució, hi ha un gran buit legislatiu. Les esglésies protestants rebutgen molts aspectes que s’han transmés per la tradició. I tenen que inventar-se lleis noves.
Per exemple, la Tradició es diu com es deu batejar a un xiquet. Com els protestants no accepten la Tradició, s’inventen qualsevol cosa. Alguns es bategen en un riu. Uns altres no es bategen sinó que diuen en públic «Acepto a Jesús como mi Señor y Salvador personal».
(Açó últim és molt popular i, en la meua opinió, molt lamentable. Perquè la mateixa Bíblia ensenya a Jesús i els apòstols batejant. I estes esglésies (que diuen seguir la Bíblia) es passen això pels collons i creen una nova tradició que es pareix a l’Islam. Però sí que hi ha esglésies protestants que bategen. Sobretot, les més tradicionals. Hi ha molta varietat en 30 mil esglésies)
Biblia (Constitució) + Tradició (unes altres lleis) + Magisteri (Tribunal Constitucional)
Si no tens unes altres lleis, has d’inventar-te un munt de coses (i després dius que només segueixes la Bíblia).
Però el més greu és la falta d’un Tribunal Constitucional. Imagina un país on tot el món estiguera d’acord en la Constitució però faltara un Tribunal Constitucional. Ara hi ha una disputa sobre un article de la Constitució. I la meitat de la gent ho interpreta d’una manera. I l’altra meitat d’una altra manera.
En una església no protestant, el Magisteri resol això. Les decisions històriques i actuals de l’Església decideixen qui té raó. Els altres tenen que obeir.
El mateix passa en un país. El Tribunal Constitucional falla en un sentit o en un altre. I els altres a obeir
(Recorda que use la Constitució com a metàfora de la Bíblia. Amb una diferència: la Bíblia és un escrit antic, escrit per gent de cultura molt diferent a la nostra i per tant, molt més difícil d’interpretar, per la qual cosa les diferències d’interpretació són molt més freqüents)
Pues bé, en una església protestant el que passa és que l’Església es parteix en dos
Naixen dos esglésies diferents. Una interpreta eixe versicle de la Bíblia d’una manera. L’altra interpreta eixe versicle de l’altra manera.
Repeteix este procés durant 500 anys. I apareixen 30 mil esglésies diferents. Luter va fundar una església: l’església luterana, eixint-se de l’Església Catòlica.
Les esglésies protestants són:
1) L’esglésies luterana i anglicana
2) Les que han eixit de l’església luterana i anglicana
3) Les que han eixit de les esglésies de 2)
4) Les que han eixit de les esglésies de 3)
Al final, acabes en 30 mil paisos diferents que tots tenen la mateixa Constitució però cadascun la interpreta d’una manera diferent.
Bueno, el tema és que Sola Scriptura és lo més nefast que va inventar Luter. No només en el terreny religiós, sinó és el fonament de la decadència occidental.
Luter va ser el primer revolucionari. No hi hauria hagut Robespierre o Lenin sense Luter. La revolució protestant és la primera revolució moderna i Luter crea la plantilla de les revolucions.
En cas de la Sola Scriptura, és el forat en el que el relativisme entra en la cultura occidental i és el que està destrossant la nostra societat.
Abans de Luter, teníem que era l’Església qui deia què és el que estava bé o malament (de la mateixa manera que era el govern el que deia què era legal o il·legal)
Luter ix amb la idea de que qualsevol pot interpretar la Bíblia (ell no va pensar bé les implicacions. Luter és un pensador poc sistemàtic i contradictori. De fet, després va dir, que només els reis podien interpretar la Bíblia. Però el mal ja estava fet.)
Si tot el món pot interpretar la Bíblia, l’autoritat moral no està en l’Església, sinó en l’individu. L’individu és el que pot decidir què està bé o malament, interpretant la Bíblia com li rota.
Amb el temps, l’individu (envestit de l’autoritat moral) decideix que la Bíblia està malament i la tira a un costat. De sobte, tens milions de persones que pensen que ells són la última autoritat moral.
(«Yo tengo mi propia moral», això ve de Luter)
Cap societat pot resistir això. Tindre milions de Papes, cadascú fent el que li dona la gana. I justificant-se.
«Sí, yo divorcié a mi marido, pero yo tengo derecho a ser feliz y mis hijos son felices si yo soy feliz»
Sí, la societat es manté per la inèrcia catòlica. Però el relativisme implica una lluita de tots contra tots.
Perquè un col·lectiu funcione, sempre ha d’haver-hi gent que estiga disposada a obeir. No tot el món pot ser l’autoritat moral màxima.
El relativisme és un àcid que dissol les estructures de la societat. La llibertat i igualtat deriven del relativisme.
- Si no ens posem d’acord en què està bé i està malament, que cadascú faça el que vulga (llibertat)
- Si no ens posem d’acord en què està bé i està malament, totes les opcions són iguals (igualtat)
Tot això va començar amb Luter i amb Sola Scriptura. Luter té uns altres conceptes que s’allunyen de l’Església Catòlica. Però, des del punt de vista no religiós, el concepte de Sola Scriptura (que, com dic, Luter no va pensar bé) és el que produeix (després de 500 anys en què s’extrauen les conseqüències) la decadència i mort d’Occident.
Ell tenia un problema. Volia dir que ell tenia raó i que el Papa s’equivocava. Jo haguera preferit que haguera dit això. Tindriem hui dos esglésies en Occident: la luterana i la catòlica. Però el principi d’autoritat s’hauria conservat i no hi hauria relativisme.
Però a ell li resultava molt difícil justificar això. Així que va dir que ell tenia raó perquè era més fidel a la Bíblia i el Papa no tenia raó perquè no era fidel a la Bíblia. I que qualsevol podia interpretar la Bíblia a la seua manera. Ojalà haguera mort abans de dir això
Ell no se’n va adonar de la barbaritat que havia dit. Tampoc en l’Islam qualsevol pot interpretar l’Alcorà a la seua manera. Ni en el judaisme o el budisme es poden interpretar cadascú com li rota. Això és la negació de la societat
Així que un grup de pagesos alemanys van dir: «Home, nosaltres podem interpretar la Bíblia a la nostra manera?Així que no tenim que obeir a l’Església? Pues si no tenim que obeir a l’Església no tenim que obeir als reis i prínceps.»
I es van alçar en el que és el primer alçament comunista de la història. Llavors Luter va dir als prínceps que mataren a «eixos gossos rabiosos». I els prínceps els van matar i Luter va dir: «Home, quan deia que qualsevol ho interpretara de la seua manera, volia dir que només els prínceps ho poden fer»
(És mentida, si no recorde malament, la cita original és «cualquier conductor de carreta de bueyes puede interpretar la Biblia», ja us ho buscaré però era algo així però és que ell no se n’havia adonat)
Així que cada príncep va fer una església nacional (Des del punt de vista polític, Luter era el braç intel·lectual de la revolució dels prínceps contra l’Església i el Papat). Això no era tan greu.
Però ja tot el món havia sentit a Luter amb «interpreteu la Bíblia com us rote». I eixes paraules van quedar allí. I la gent protestant les va estudiar i les va meditar. I així es van fer les esglésies puritanes, que deriven de les esglésies nacionals protestants de primera generació. Els puritans van començar a traure les conclusions que estaven en Luter. Van fer les revolucions puritanes (que van posar als burgesos al poder). De la teoria puritana, deriva la Ilustració i la religió de l’egoisme i el món modern.
Luter és el fundador del món modern. Les últimes conseqüències de la doctrina de Sola Scriptura es que, si poses l’autoritat moral en l’individu, acabes amb un món en què cadascú és el seu propi Papa. Això és la destrucció de la societat, perquè tota societat es basa en una autoritat moral.
Jo no he llegit a José Antonio Primo de Rivera i no tinc cap opinió a favor ni en contra d’ell. El desconec. Però sí hi ha una frase que he llegit d’ell i m’agrada molt.
«Todo proceso histórico es, en el fondo, un proceso religioso. Sin descubrir el substratum religioso no se entiende nada. La presente situación del mundo es, ni más ni menos, la última consecuencia de la Reforma» [la Reforma protestante]
Era veritat quan ho escrivia fa un segle i és veritat hui en dia.
Que el tema de Sola Scriptura és una barbaritat no és difícil de vore. Luter va dir «Cadascú pot interpretar la Bíblia de una manera». Imagina que el govern diguera: «Cadascú pot interpretar la Constitució com li parega». Obviament, això portaria a l’anarquia, que és el que hi ha en les esglésies protestants on hi ha 30 mil esglésies i no es posen d’acord en res.
Si jo veig això i jo l’interprete com «Velocitat màxima: 90 kms». I el veí l’interpreta com «Velocitat mínima 90 kms». Tenim un problema.
Si no hi ha un tribunal per damunt de nosaltres per donar una interpretació universal, el que farem és partir el país en dos paísos. La Maximolàndia, on això s’interpreta com «velocitat màxima: 90 kms» i Minimolàndia, on això s’interpreta com «velocitat mínima 90 kms».
I cada nova disputa d’interpretació d’una senyal porta a que cada país es partisca en països més xicotets i així successivament
Al final acabes en el caos. En el camp protestant, acabes amb l’Alta Església enfrontant-se amb la Baixa Església. Els calvinistes enfrontant-se amb els arminians. Els mainstream amb els evangèlics.
Un dels acudits religiosos més famosos del món reflexa això
(Fa set dies es va anunciar que l’església unida metodista s’anava a partir en dos)
Bé, a part de ser contra el sentit comú, Sola Scriptura va contra la Bíblia per la qual cosa es refuta a ella mateixa és contradictoria amb ella mateixa (self-refuting)
entendiendo primero esto, que ninguna profecía de la Escritura es de interpretación privada (2 Pedro 1:20)
Més clar no pot estar
La Bíblia sobre les interpretacions que les desvien. Ja la mateixa Bíblia reconeix que les cartes de Pau no són clares.
Y tened entendido que la paciencia de nuestro Señor es para salvación; como también nuestro amado hermano Pablo, según la sabiduría que le ha sido dada, os ha escrito, casi en todas sus epístolas, hablando en ellas de estas cosas; entre las cuales hay algunas difíciles de entender, las cuales los indoctos e inconstantes tuercen, como también las otras Escrituras, para su propia perdición. (2 Pedro 3:15-16)
Jesús i els apòstols també donen validesa a les tradicions que es transmeten de paraula.
El que a ustedes escucha, a mí me escucha» (Lc.10, 16) Este és Jesús.
«Manténganse firmes guardando fielmente las tradiciones que les enseñamos de palabra y por carta» (2 Tes. 2,15). Este és Sant Pau. DE PALABRA
««Todo lo que han aprendido, recibido y oído de mí, todo lo que me han visto hacer, háganlo» (Fil.4,9).» Este és Sant Pau, com l’anterior. OÍDO
No només la Sola Scriptura està en contra del sentit comú i de la Bíblia, també està en contra de la història. Jesús no va escriure una lletra. Només va parlar del missatge als deixebles. El missatge es passava d’uns a uns altres, de paraula. Sant Pau diu:
«Lo que aprendiste de mí, confirmado por muchos testigos, confíalo a hombres que merezcan confianza, capaces de instruir después a otros» (2. Tim. 2,2).
Jesús al voltant del 30 després de Crist. Sant Pau es converteix abans del 35. El credo més antic és d’eixa primera dècada, però es transmetia per via oral. (El credo més antic és https://www.biblegateway.com/passage/?search=1+Corintios+15%3A3-7&version=DHH)
Les cartes de Pablo s’escriuen en torn al 50. Els Evangelis en torn al 60-70. L’Apocalipsi entre el 70 o el 90 (jo crec que és el 70).
(Alguns Evangelis són anteriors al 60 però simplifique molt i parle de memòria. Per contrast, la primera biografia d’Alexandre Magne que tenim és de 400 anys després de la seua mort. I la de Mahoma és de 200 anys després de la seua mort.)
Però estos llibres no estaven unificats. No existia el llibre com el coneixem. La gent escrivia en rotllos de papir (papiro) o pergamí
Bé, en cada rotllo només cabia un llibre. Els rotllos s’amuntonaven en un armari de l’església (o la sinagoga) amb uns altres rotllos amb llibres que no han entrat en la Bíblia. Cada església tenia una col·lecció de rotllos diferent
Allà pel 400 d.C (no tinc ganes de consultar, però eren dos concilis molt propers a esta data), l’Església catòlica-ortodoxa-oriental (estaven unides en aquell temps i els protestants encara faltava 1100 anys perquè aparegueren) decideix quins llibres entren en la Bíblia i quins es queden fora
Fins a l’últim moment, l’Apocalipsi i alguns deuterocanònics van estar en el dubte. El Pastor d’Hermas va estar a punt d’entrar però no va entrar. Hi havia alguns llibres que ja eren indiscutibles llavors: cartes de Pau i els evangelis sinòptics, però no uns altres.
Es per això que als protestants no els agrada la història perquè demostra que la Bíblia naix de l’Església i no l’Església de la Bíblia. Va haver-hi 400 anys de cristians sense que existira la Bíblia. I qui va decidir què entrava en la Bíblia va ser l’Església Catòlica. I cada vegada que els protestants obrin una Bíblia estan expressant la seua fe en l’Església Catòlica
Sempre que li contava això a la meua dona em deia «¿Y por qué no nos cuentan eso a nosotros? Yo creía que la Bíblia la habían encontrado ya hecha en algún lugar.»
No els conten la història de l’Església. Només els parlen de la Bíblia com si haguera caigut del cel.
Hi ha una altra història amb Peter Kreeft però no us avorriré més
Bé, recapitulem, Sola Scriptura va contra el sentit comú, contra la Bíblia i contra la història.
Però, és encara més, ni ells mateixos la compleixen. Per exemple, la Bíblia diu que ells es confessen amb uns altres cristians i ells es confessen directament amb Déu En tota la Bíblia no hi ha ningú que es confesse directament amb Déu ni ningú ho diu. En canvi, Jesús i els apòstols deixen ben clar que t’has de confessar amb els deixebles. I en Hechos, apareix gent confessant-se així
Quan li pose els versicles a la meua dona em diu:»¿Y esto por qué no nos lo enseñan a nosotros?»
I és en este moment que te n’adones que algo raro passa. Perquè els temes religiosos són complicats i moltes vegades es donen a diverses interpretacions. I jo crec que no hi ha un tema religiós cristià que estiga tan clar com que la Sola Scriptura és falsa. JO no recorde cap tema que estiga tan clar. No sols va contra el sentit comú, la Bíblia i la història sinó que ells el violen quan els dona la gana.
Està clar que no es tracta de la raó principal. Es tracta d’una racionalització. Com quan una xica diu que no va amb Mr. Nice Guy perquè no és estudiós i després se’n va amb un drogadicte que no ha tret el graduat. Sola Scriptura és una excusa, no és la raó real. Però em va costar algun temps en trobar la raó real. Tot era molt confús.
Estos temes són molt llargs d’explicar. Però de cada tema es podria escriure un llibre. I més que un llibre. Muntons de llibres s’han escrit de cadascun d’estos temes. Mira per exemple este: https://www.amazon.com/Not-Scripture-Alone-Protestant-Scriptura/dp/1579180558
Per exemple, el principal versicle que els protestants citen per Sola Scriptura és el seguent: «Toda Escritura está inspirada por Dios y es útil para enseñar y reprender, para corregir y educar en una vida de rectitud, para que el hombre de Dios esté capacitado y completamente preparado para hacer toda clase de bien.» (2 Timoteo 3:16-17)
I si et fixes, això no justifica Sola Scriptura. Hi ha dos problemes
1) Toda Escritura es útil para enseñar, Però no diu «Toda Escritura es LO ÚNICO útil para enseñar. També els catòlics pensem que l’Escriptura és útil. Només que no és lo únic útil. Hi ha també la Tradició i el Magisteri (també els ortodoxos i els orientals)
2) Diu «para enseñar». No diu «la Escritura és lo único que tiene la verdad». Es només com a herramienta pedagógica
3) Quan Sant Pau escrivia això, el Nou Testament no existia. Encara no s’havia escrit. Sant Pau està parlant de l’Antic Testament
I allí veus un altre problema que plaga als protestants. Lligen la Bíblia sense context. Ni context històric. Obrin la Bíblia com si fora un llibre modern i trauen conclusions apegant-se a lo literal tal com ens pareix 2000 anys després
Luter va obrir la carta dels Romans i no es fixa que Sant Pau està parlant de la llei de Moisés i de com es relaciona amb la nova revel·lació de Jesús. Este tema va ser un tema importantíssim i de gran disputa entre els primers deixebles. Sant Pau, en concret, estava obsessionat amb ell
Luter obri la carta en el segle XVI i la llig com si l’hagueren escrit en el segle XVI
———–
Uf prou per ara
Agobiaré a Miquel quan llegisca tot açó
Interessant
Llegit 👍🏻
No és massa rotllo?
Segur que us interessa?
No ho és
El buenísmo y la estupidez humana nos han llevado a esto
Que ahora los musulmanes no se adaptan en Europa !!!
Pues mecagoenlaputa no había que ser un experto para saber que pasaría esto.
Abro hilo ⬇️⬇️⬇️⬇️ https://t.co/c8mEMeo2p9 pic.twitter.com/ryCw35vEIU— Carlos (@Carlosiden2225) January 25, 2020
“Het is te laat voor Duitsland”: Duitse feministe erkent dat ze het verkeerd had inzake immigratie – wil naar Polen emigreren
https://fenixx.news/2020/01/24/het-is-te-laat-voor-duitsland-duitse-feministe-erkent-dat-ze-het-verkeerd-had-inzake-immigratie-wil-naar-polen-emigreren/
https://t.co/rVo27BDLi2?ssr=true
[9:57 a. m., 25/1/2020] Pelón: Bueno, part ja ho he comentat en el xat familiar
[9:58 a. m., 25/1/2020] Pelón: Però com hem arribat fins ací?
[9:58 a. m., 25/1/2020] Pelón: Bé, part ja us ho havia dit fa molt de temps.
[9:58 a. m., 25/1/2020] Pelón: L’esquerra estava borratxa d’èxit després de la seua victòria contra el cristianisme.
[9:58 a. m., 25/1/2020] Pelón: I es pensava que anava a reproduir el mateix esquema amb l’Islam
[9:59 a. m., 25/1/2020] Pelón: De la traducció
[9:59 a. m., 25/1/2020] Pelón: «Pensé que su ideología medieval cambiaría con el tiempo …»
[9:59 a. m., 25/1/2020] Pelón: Veuen als musulmans com cristians medievals
[10:00 a. m., 25/1/2020] Pelón: (No té res a vore. L’Edat Mitjana va ser una edat racional: un només ha de llegir a Sant Tomàs d’Aquino.
[10:10 a. m., 25/1/2020] Pelón: Està a l’arrel de la mateixa religió. El Déu de l’Alcorà és totalment incomprensible i sosté l’Univers segon a segon
[10:11 a. m., 25/1/2020] Pelón: Per tant, no és racional i no hi ha lleis de l’univers
[10:11 a. m., 25/1/2020] Pelón: L’únic que un pot fer és sotmetre’s a ell. Islam significa «submissió»)
[10:11 a. m., 25/1/2020] Pelón: Són universos mentals completament diferents
[10:12 a. m., 25/1/2020] Pelón: Us posaré el procés de raonament d’un progre: els errors que comet i la veritat
[10:13 a. m., 25/1/2020] Pelón: Error 1: La llibertat i la igualtat són conceptes universals, que estan dins de la naturalesa humana.
[10:14 a. m., 25/1/2020] Pelón: Veritat 1: La llibertat i igualtat són conceptes falsos, incoherents i destructius de la societat que naixen com una perversió de la civilització cristiana. Són heretgies cristianes, a través de Luter, els puritans i la Il·lustració (algun dia es contaré amb més de detall)
[10:16 a. m., 25/1/2020] Pelón: Error 2: Per això, la gent en el fons vol la llibertat i igualtat. El que passa és que les religions, amb les seues repressions medievals, reprimeixen eixos impulsos naturals i no deixan que la bondadosa natura humana es manifeste
[10:19 a. m., 25/1/2020] Pelón: Veritat 2: Ningú vol la llibertat i igualtat. Totes les cultures no occidentals ni les volen ni pensen que les volen. Els homes de la nostra cultura pensen que les volen, però en realitat no les volen. Este autoengany que apareix en negreta es deu a la cultura occidental como producte d’una perversió de la civilització cristiana i no es dona en unes altres cultures. Es un producte completament cultural
[10:21 a. m., 25/1/2020] Pelón: De l’error 1 i error 2, ve l’error 3: Es per això que hem acabat el cristianisme. L’únic que hem fet és acabar les supersticions medievals i hem permés que la gent expresse el seu jo interior progre.
[10:23 a. m., 25/1/2020] Pelón: Veritat 3: El progressisme ha acabat el cristianisme, perquè el progressisme (religió de la Il·lustració, de l’egoisme, etc.) és una heretgia cristiana. Utilitza les mateixes categories psicològiques que el cristianisme. El progressisme és una sèrie de trucs psicològics específics per acabar amb el cristianisme. Si el cristianisme fora un pany, el progressisme seria la clau que obre este pany (altament específic).
[10:26 a. m., 25/1/2020] Pelón: Error 4 (derivat dels anteriors): Per tant, ara venen els musulmans i són una miqueta brutos. Una miqueta medievals, com els cristians van ser en un moment. Només cal que apliquem el mateix mètode que hem aplicat al cristianisme i es convertiran en progres amants del LGBTQ. En realitat, són uns progres que volen alliberar-se de les opressions i supersticions medievals. Quan vegen com de superior és la nostra cultura, es transformaran ràpidament.
[10:28 a. m., 25/1/2020] Pelón: Veritat 4: El progressisme no funcionarà amb els musulmans, perquè és altament específic per al cristianisme. És clar que pot funcionar per a persones individuals, però no funcionarà amb la majoria de musulmans, perquè l’Islam és una altra cultura: tribal, cultura de la vergonya, col·lectivista. El progressisme està dissenyat per una cultura individualista, cultura de la culpa i no tribal, amb categories conceptuals cristianes.
[10:32 a. m., 25/1/2020] Germana: Sí, però els progres estan convençuts
[10:33 a. m., 25/1/2020] Pelón: Eixe és uns altres problemes del relativisme, que ve de Luter
[10:33 a. m., 25/1/2020] Pelón: Luter va dir que qualsevol podia interpretar la Bíblia.
[10:33 a. m., 25/1/2020] Pelón: Llavors com podien coincidir tots?
[10:34 a. m., 25/1/2020] Pelón: Luter va dir que l’Esperit Sant inspiraria a cada creient perquè la interpretació de la Bíblia fora la correcta
[10:35 a. m., 25/1/2020] Pelón: Com tots els creients tindrien la interpretació correcta perquè la rebrien de l’Esperit Sant (de Déu), tots coincidirien de la veritat
[10:35 a. m., 25/1/2020] Pelón: (Obviament, res d’això està en la Bíblia – està lo contrari,
[10:36 a. m., 25/1/2020] Pelón: ninguna profecía de la Escritura es de interpretación privada (2 Pedro 1:20)
[10:36 a. m., 25/1/2020] Pelón: però Luter s’inventava coses i després deia que defensia Sola Scriptura)
[10:36 a. m., 25/1/2020] Pelón: Obviament, s’equivocava. Si haguera encertat, ara hi hauria una única església protestant
[10:37 a. m., 25/1/2020] Pelón: I hi ha trenta mil esglésies. L’Esperit Sant té personalitat múltiple en grau extrem.
[10:38 a. m., 25/1/2020] Pelón: Les esglésies protestants de primera generació (High Church) intenten no seguir això perquè porta al caos, però el tema és représ (retomado) amb les esglésies puritanes de la segona generació (Low Church),
[10:38 a. m., 25/1/2020] Pelón: d’on ve la Il·lustració
[10:38 a. m., 25/1/2020] Pelón: La Il·lustració tenia el mateix problema
[10:39 a. m., 25/1/2020] Pelón: Però secularitzat
[10:39 a. m., 25/1/2020] Pelón: Hem tirat a Déu i, amb ell, el fonament de la veritat objectiva
[10:40 a. m., 25/1/2020] Pelón: Llavors, com trobarem la veritat, si cadascú té la seua opinió?
[10:40 a. m., 25/1/2020] Pelón: Veus que és el mateix problema de Luter, que ell va resoldre amb l’Esperit Sant (solució falsa)
[10:41 a. m., 25/1/2020] Pelón: La Il·lustració la resol amb la Raó
[10:43 a. m., 25/1/2020] Pelón: La Il·lustració diu que tot el món pot opinar el que li dona la gana, però que, cada ésser humà, usant la seua raó, arribarà a la mateixa conclusió, perquè només seguirà els dictats de la Raó
[10:43 a. m., 25/1/2020] Pelón: Si et fixes, ací la Raó està sustituint el rol de Déu (l’Esperit Sant)
[10:44 a. m., 25/1/2020] Pelón: I de fet, els revolucionaris de la Revolució Francesa van voler que la gent adorara a la Raó
[10:45 a. m., 25/1/2020] Pelón: https://es.wikipedia.org/wiki/Culto_de_la_Raz%C3%B3n_y_del_Ser_Supremo
[10:49 a. m., 25/1/2020] Pelón: Van proclamar la «diosa Razón» i van posar una de les protistutes més guapes de París a representar-la i la van adorar.
[10:49 a. m., 25/1/2020] Pelón: http://suprahistoria.com/cuando-un-parlamento-adoro-a-una-prostituta/
[10:50 a. m., 25/1/2020] Pelón: Si la Il·lustració tinguera raó, els diversos filòsofs i pensadors hagueren coincidit en tot.
[10:50 a. m., 25/1/2020] Pelón: Perquè tots els filòsofs de l’Era Moderna segueixen la raó. La filosofia és una disciplina completament racional.
[10:51 a. m., 25/1/2020] Pelón: De nou, hi ha un munt de escoles, ideologies, teories, gurús…
[10:51 a. m., 25/1/2020] Pelón: És una versió secular del protestantisme.
[10:51 a. m., 25/1/2020] Pelón: Esta és una de les contradiccions de la cultura moderna.
[10:52 a. m., 25/1/2020] Pelón: La cultura moderna diu que l’home és un animal més (un poc més avançat) i que la raó és producte del seu cervell
[10:53 a. m., 25/1/2020] Pelón: I, al mateix temps, fa de la raó una Diosa. Tot el que no pot descobrir la raó és fals. La raó és necessària i suficient per conéixer la veritat
[10:54 a. m., 25/1/2020] Pelón: És necessària: no es pot descobrir la veritat sense la raó. Això descarta uns altres mètodes de coneixement, com l’instint, les emocions o la revel·lació religiosa
[10:55 a. m., 25/1/2020] Pelón: És suficient: amb la raó podem comprendre-ho tot. No hi ha res més enllà de la raó o inaccessible a la raó. Amb la raó podem comprendre l’univers
[10:55 a. m., 25/1/2020] Pelón: Diem això mentre diem que som només uns simis.
[10:56 a. m., 25/1/2020] Pelón: Confiaries en el cervell d’Ada per explicar l’Univers? Confiaries en la raó d’Ada com capaç de comprendre l’Univers?
[10:56 a. m., 25/1/2020] Pelón: Llavors, per què confies en la raó d’un simi com l’home?
[10:56 a. m., 25/1/2020] Germana: No
[10:57 a. m., 25/1/2020] Pelón: La Il·lustració vol «to have it both ways», «to eat his cake and have it too»
[10:58 a. m., 25/1/2020] Pelón: Quan l’interessa l’home és un animal. Quan l’interessa el producte del cervell de l’home és diví
[10:58 a. m., 25/1/2020] Pelón: La cultura moderna diu «tengamos una discusión racional» i lo que sent la gent «tengamos una discusión verdadera».
[10:59 a. m., 25/1/2020] Pelón: També la tradició, molt important
[11:00 a. m., 25/1/2020] Pelón: Així qualsevol que construeix un argument racional com el dels progres que pensen que van a aplicar a l’Islam el que feien amb el cristianisme, es pensa que ja té la raó.
[11:00 a. m., 25/1/2020] Pelón: Perquè és un argument racional i a ell li pareix raonable.
[11:01 a. m., 25/1/2020] Pelón: Els antics feien les coses d’una altra forma
[11:01 a. m., 25/1/2020] Pelón: No eren tan orgullosos i alocats
[11:02 a. m., 25/1/2020] Pelón: Els antics pensaven de la següent manera: hi ha coses que no podem comprendre, així que lo millor que podem fer és fer cas a allò que ha funcionat fins ara
[11:02 a. m., 25/1/2020] Pelón: A la revel·lació de Déu i la tradició dels avantpassats.
[11:02 a. m., 25/1/2020] Pelón: Uns medievals, davant dels immigrants musulmans, hagueren dit
[11:03 a. m., 25/1/2020] Pelón: «Estos musulmans no tenen la fe veritable i no tenen dret a estar en el nostre país. Que se’n vagen a un altre país»
[11:03 a. m., 25/1/2020] Pelón: «Els nostres pares ens van ensenyar que no devíem deixar entrar als musulmans»
[11:04 a. m., 25/1/2020] Pelón: Com veus no són arguments racionals. No és que els antics no valoraren la raó (de nou, Sant Tomàs d’Aquino) però no pensaven que era l’única via de coneixement
[11:04 a. m., 25/1/2020] Pelón: De fet, els dos arguments anteriors no són racionals. Un és de la revel·lació i un altre és de la tradició
[11:05 a. m., 25/1/2020] Pelón: Però eren la resposta correcta. La raó et pot portar a l’error molt fàcilment, sobretot, si no es recolza en una sèrie de dogmes que t’impideixen caure en l’error
[11:06 a. m., 25/1/2020] Pelón: Així els antics no hagueren sigut invadits pels musulmans i nosaltres, els racionals, sí
[11:08 a. m., 25/1/2020] Pelón: Per a mí, convertir-me al cristianisme ha sigut una ajuda en la meua comprensió intel·lectual del món
[11:09 a. m., 25/1/2020] Pelón: Perquè el cristianisme t’indica quina és la veritat. Després, quan estudies els temes, te n’adones que tot té una explicació i que moltes coses que diu el cristianisme pots justificar-les de forma racional (unes altres no, perquè estan per damunt de nosaltres)
[11:10 a. m., 25/1/2020] Pelón: Quan un comença a buscar la veritat, és com buscar una agulla en un pallar, perquè per cada veritat hi ha mil mentides
[11:10 a. m., 25/1/2020] Pelón: (És imposible que fora d’una altra manera
[11:10 a. m., 25/1/2020] Pelón: Si jo dic La filla menor de Juan Palomo és X
[11:10 a. m., 25/1/2020] Pelón: Només hi ha una veritat, que és X= María
[11:11 a. m., 25/1/2020] Pelón: Mentre que hi ha infinites mentides
[11:11 a. m., 25/1/2020] Pelón: X= Juana, X = Rosa, X= el pato Donald)
[11:11 a. m., 25/1/2020] Pelón: Com orientar-se en eixe laberint
[11:11 a. m., 25/1/2020] Pelón: El cristianisme és eixe fil d’Ariadna.
[11:12 a. m., 25/1/2020] Pelón: http://aliso.pntic.mec.es/agalle17/cultura_clasica/entre_dichos/ariadna.html
[11:13 a. m., 25/1/2020] Pelón: que t’ensenya el camí que has de seguir.
[11:13 a. m., 25/1/2020] Pelón: La raó que es recolza en la revel·lació és excel·lent per comprende el món
[11:14 a. m., 25/1/2020] Pelón: La raó sense revel·lació degenera en mil opinions contradictòries. Totes menos una són falses.
[11:14 a. m., 25/1/2020] Germana: Que cises
[11:15 a. m., 25/1/2020] Pelón: La nostra cultura es troba basant-se només en la raó. Això vol dir que qualsevol argument, només que siga racional, es pren com a cert.
[11:15 a. m., 25/1/2020] Pelón: Així deixem entrar als musulmans.
[11:15 a. m., 25/1/2020] Pelón: Unes altres fonts de coneixement de la veritat:
[11:15 a. m., 25/1/2020] Pelón: la revel·lació
[11:15 a. m., 25/1/2020] Pelón: la tradició (esta gent no és d’ací)
[11:16 a. m., 25/1/2020] Pelón: l’instint i les emocions (que ens donen cada vegada que veiem una dona amb burka)
[11:16 a. m., 25/1/2020] Pelón: Ens haurien portat a la veritat, a la solució correcta, però fugim d’això perquè no és racional
[11:17 a. m., 25/1/2020] Pelón: No sé si és molt complicat el que us conte
[11:17 a. m., 25/1/2020] Germana: Agonia total
[11:17 a. m., 25/1/2020] Germana: No
[11:17 a. m., 25/1/2020] Pelón: O avorrit
[11:18 a. m., 25/1/2020] Pelón: M’agrada anar a la base de tot
[11:19 a. m., 25/1/2020] Pelón: I potser de vegades em pose molt filosòfic
[11:21 a. m., 25/1/2020] Germana: No, que va
[11:26 a. m., 25/1/2020] Pelón: Mira esta notícia vella
[11:26 a. m., 25/1/2020] Pelón: https://www.actuall.com/familia/incesto-y-necrofilia-propuestas-estrella-de-la-juventudes-del-partido-liberal-sueco/
[11:27 a. m., 25/1/2020] Pelón: Del mismo modo, han aprobado otra propuesta para que se pueda mantener sexo con un cadáver, siempre y cuando el finado hubiera consentido con anterioridad al deceso. A este respecto, la portavoz ha señalado que «todo el mundo debería tener control sobre su cuerpo, incluso cuando uno está muerto. Puede donarse a la ciencia, pero también a otros para tener sexo con su cuerpo cuando ha muerto».
Según Johnson, «no creemos que la ley deba moralizar sobre con quién mantiene la gente relaciones sexuales». En ese sentido, ha subrayado que «puedo entender que [la necrofilia y el incesto] puedan ser vistas como inusuales o desagradables, pero la legislación no puede estar basada en lo que es desagradable«.
[11:27 a. m., 25/1/2020] Pelón: Este és un exemple clar
[11:28 a. m., 25/1/2020] Pelón: Esta tia fa un argument racional i es pensa que, com es racional, ja està bé
[11:28 a. m., 25/1/2020] Pelón: I unes altres vies de coneixement les rebutja
[11:28 a. m., 25/1/2020] Pelón: «*puedo entender que [la necrofilia y el incesto] puedan ser vistas como inusuales o desagradables»
[11:28 a. m., 25/1/2020] Pelón: Això és l’instint o l’emoció
[11:29 a. m., 25/1/2020] Pelón: Si pensar en un tipus tenint un sexe amb un cadàver et dona ganas de vomitar.
[11:29 a. m., 25/1/2020] Pelón: Es perquè eixe instint t’està avisant que això no és bo per a tu
[11:29 a. m., 25/1/2020] Pelón: I no és bo en general
[11:29 a. m., 25/1/2020] Pelón: Es cert que els instints s’equivoquen de vegades, però també la raó s’equivoca de vegades
[11:30 a. m., 25/1/2020] Pelón: De fet, els instints s’equivoquen menys que la raó
[11:30 a. m., 25/1/2020] Pelón: L’instint és una via de coneixement (els animals no tenen una altra)
[11:30 a. m., 25/1/2020] Pelón: I has de considerar l’instint en la teua presa de decisions
[11:31 a. m., 25/1/2020] Pelón: Però com no és racional, es rebutja això i es fa un argument racional (fals) al que se li fa tot el cas
[11:32 a. m., 25/1/2020] Germana: Aixina es
[11:34 a. m., 25/1/2020] Pelón: Este és un problema de la nostra societat. La gent sent que moltes coses no esten bé, però ho sent en les entranyes i no té un argument racional per expressar-lo (de fet, la racionalitat en l’edat moderna es basa en la religió de l’egoisme, per la qual cosa és impossible arribar a la veritat). Com no ho pot expressar racionalment, no pot evitar-ho
[1:40 p. m., 25/1/2020] Pelón: Mireu estes cites de Fidel Castro
[1:40 p. m., 25/1/2020] Pelón: «El capitalismo ha sido incapaz de crear una sociedad racional…»
[1:40 p. m., 25/1/2020] Pelón: «El socialismo es obra del hombre y es por excelencia obra del hombre, de la racionalidad del hombre, de la capacidad de prever y planificar y de resolver problemas y no obra de leyes ciegas y de mecanismos ciegos…»
[1:41 p. m., 25/1/2020] Pelón: «Si el capitalismo es el imperio de las leyes ciegas, el socialismo es el imperio del plan, de la racionalidad del trabajo del hombre…»
[1:41 p. m., 25/1/2020] Pelón: Té raó Fidel Castro que el socialisme és la conducció racional de l’economia
[1:41 p. m., 25/1/2020] Pelón: El problema és que l’economia és massa complicada per conduir-la de manera racional
[1:42 p. m., 25/1/2020] Pelón: La nostra cultura no reconeix els límits de la raó, es pensa que la raó és necessària i suficient, l’única via de coneixement de la veritat i així ens va.
[1:43 p. m., 25/1/2020] Germana: Sí, aixina es
[2:02 p. m., 25/1/2020] Pelón: El més revel.lador és el que Castro no diu
[2:02 p. m., 25/1/2020] Pelón: «Ell diu que el socialisme
[2:03 p. m., 25/1/2020] Pelón: (volent dir el comunisme)
[2:03 p. m., 25/1/2020] Pelón: és racional»
[2:03 p. m., 25/1/2020] Pelón: I el que ell vol dir i la gent sent és
[2:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: «El socialisme és vertader»
[2:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: La premisa oculta és:
[2:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: «Tot lo racional és vertader»
[2:05 p. m., 25/1/2020] Pelón: Però està tan assumida per la cultura
[2:05 p. m., 25/1/2020] Pelón: Que no cal dir-la
[2:05 p. m., 25/1/2020] Pelón: No cal ni tan sols pensar-la
[2:05 p. m., 25/1/2020] Pelón: La gent l’accepta de forma inconscient
[2:06 p. m., 25/1/2020] Germana: Si
[2:06 p. m., 25/1/2020] Pelón: Sense pensar-la
[2:10 p. m., 25/1/2020] Pelón: La raó és perfecta. No pot equivocar-se
[2:25 p. m., 25/1/2020] Germana: Tal qual
[2:50 p. m., 25/1/2020] Germana: Ja està Sergi fent de les seuws
[2:50 p. m., 25/1/2020] Germana: Seues
[2:56 p. m., 25/1/2020] Pelón: Ah era Sergi?
[2:57 p. m., 25/1/2020] Pelón: Mes subnormal i no naix
[2:59 p. m., 25/1/2020] Pelón: Esther ha dit «demanat»
[2:59 p. m., 25/1/2020] Pelón: I ja s’ha tirat com un llop
[2:59 p. m., 25/1/2020] Germana: Demanat que?
[2:59 p. m., 25/1/2020] Germana: Ah
[2:59 p. m., 25/1/2020] Germana: És imbecil
[2:59 p. m., 25/1/2020] Pelón: I jo no volia deixar passar
[2:59 p. m., 25/1/2020] Germana: I els pares li riuen les gràcies
[3:00 p. m., 25/1/2020] Pelón: No tinc res per avergonyir-me
[3:00 p. m., 25/1/2020] Pelón: Per resar a Deu per Berta
[3:00 p. m., 25/1/2020] Pelón: Si
[3:00 p. m., 25/1/2020] Pelón: Te un odi per dins
[3:00 p. m., 25/1/2020] Pelón: Però no específicament a la religió
[3:00 p. m., 25/1/2020] Germana: Pues no
[3:00 p. m., 25/1/2020] Pelón: Està ple d’odi
[3:01 p. m., 25/1/2020] Germana: A la religió sobre tot
[3:01 p. m., 25/1/2020] Pelón: Aixo es tot Gloria, que es una pudenta
[3:01 p. m., 25/1/2020] Germana: A Chelo la porta fregida
[3:01 p. m., 25/1/2020] Pelón: Jo comprenc que no cregues
[3:01 p. m., 25/1/2020] Pelón: I no et dic res
[3:02 p. m., 25/1/2020] Pelón: Pero tampoc vull que un crio em diga a mi que es el que puc dir o no
[3:02 p. m., 25/1/2020] Germana: Això fa. A mes busca sempre ridiculitzar-te
[3:02 p. m., 25/1/2020] Pelón: Jo no em fique amb ningú
[3:03 p. m., 25/1/2020] Pelón: Un subnormal
[3:03 p. m., 25/1/2020] Pelón: Si se sentira be amb ell mateix
[3:03 p. m., 25/1/2020] Pelón: No es portaria així
[3:03 p. m., 25/1/2020] Germana: I pq està tan amargat?
[3:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: No ho se
[3:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: Pero no es la religio
[3:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: Ho projecta en aixo
[3:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: Pero tambe es la independencia
[3:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: I el capitalismr
[3:04 p. m., 25/1/2020] Germana: És un extremista intolerant
[3:04 p. m., 25/1/2020] Pelón: Si
[3:05 p. m., 25/1/2020] Pelón: Deia Francisco que
[3:05 p. m., 25/1/2020] Pelón: El va confessar que
[3:05 p. m., 25/1/2020] Pelón: Ell tenia la necessitat
[3:06 p. m., 25/1/2020] Pelón: De tindre sempre la rao
[3:06 p. m., 25/1/2020] Pelón: Potser baixa autoestima
[3:06 p. m., 25/1/2020] Pelón: I que es pensa que deuria viure be i esta en un treball de merda
[3:08 p. m., 25/1/2020] Pelón: I tota la merda que li haura posat Gloria en el cervell
[3:08 p. m., 25/1/2020] Germana: Pues segur
[3:09 p. m., 25/1/2020] Pelón: Jo no sóc cap purità
[3:10 p. m., 25/1/2020] Pelón: Però quan vaig vore que Sergi dormia amb la nòvia en casa dels pares
[3:11 p. m., 25/1/2020] Pelón: Vaig pensar: «Quines coses originals li estaran ensenyant?»
[3:11 p. m., 25/1/2020] Pelón: Perquè lo de dormir es lo de menos
[3:12 p. m., 25/1/2020] Pelón: Pero es una senyal de gent que pensa que les costums estan obsoletes
[3:12 p. m., 25/1/2020] Pelón: I que ells saben millor que tots el que s’ha de fer
[3:12 p. m., 25/1/2020] Germana: Sí
[3:13 p. m., 25/1/2020] Pelón: Tirant les solucions que han funcionat per mil.lenis
[3:13 p. m., 25/1/2020] Pelón: Jo estic segur que el meu fill follarà
[3:13 p. m., 25/1/2020] Pelón: Però no ha de fer-ho en casa
[3:14 p. m., 25/1/2020] Pelón: Si hagueren tingut exit eixes idees progres
[3:14 p. m., 25/1/2020] Pelón: Sara i Sergi serien models de felicitat
[3:15 p. m., 25/1/2020] Germana: No ho son en absolut
[3:15 p. m., 25/1/2020] Pelón: Mira Berta
[3:15 p. m., 25/1/2020] Pelón: Es un altre estil
[3:19 p. m., 25/1/2020] Germana: Sí
[3:19 p. m., 25/1/2020] Germana: No res a vore
[3:46 p. m., 25/1/2020] Pelón: http://www.thetruthcounts.com/blogtraducciones/2019/10/19/la-ley-de-las-consecuencias-inesperadas-segun-chesterton/
[3:47 p. m., 25/1/2020] Pelón: Es el que deia la cita de l’altre dia. «La tradición es un conjunto de soluciones a problemas que hemos olvidados. Tira la solución y el problema vuelve de nuevo»
[3:55 p. m., 25/1/2020] Pelón: Canviant de tema
[3:55 p. m., 25/1/2020] Pelón: Jo als cosins no els veig feliços
[3:56 p. m., 25/1/2020] Pelón: Les bromes i femades que fan en el xat sonen buides
[3:58 p. m., 25/1/2020] Germana: A tots?
[3:58 p. m., 25/1/2020] Pelón: Bueno, a la majoria
[3:59 p. m., 25/1/2020] Pelón: A Chari sí
[3:59 p. m., 25/1/2020] Pelón: Dins de lo que cap
[3:59 p. m., 25/1/2020] Pelón: A Chimo també
[3:59 p. m., 25/1/2020] Pelón: Però gent com Magda, Enrique o Jose, pues no
[3:59 p. m., 25/1/2020] Pelón: Però només ells sabran
[4:00 p. m., 25/1/2020] Germana: Ho son
[4:00 p. m., 25/1/2020] Germana: Sí, la veritat és que no m’ho havia plantejat
[4:51 p. m., 25/1/2020] Pelón: El que passa és que jo recorde el temps
[4:51 p. m., 25/1/2020] Pelón: en que estes bromes no sonaven buides
[4:51 p. m., 25/1/2020] Pelón: Eren bromes de veritat, de gent que estava de bon humor
[4:51 p. m., 25/1/2020] Pelón: Crec que això s’ha anat perdent.
[5:16 p. m., 25/1/2020] Pelón: He posat el xat que van tindre fa uns dies sobre el cicle immigratori en Europa i l’Imperi Romà
[5:16 p. m., 25/1/2020] Pelón: en el blog per futura referència
[5:17 p. m., 25/1/2020] Pelón: Pareixia llarg com la Bíblia i total només té 8 pàgines
[5:17 p. m., 25/1/2020] Pelón: http://www.thetruthcounts.com/blogtraducciones/2020/01/22/sobre-la-historia-genetica-de-roma-la-diferencia-entre-races-i-el-cicle-immigratori-de-les-civilitzacions/